
De Souza Tay & Goh (suing as a firm) v Singapore Press Holdings Ltd and another action
[2001] SGHC 134

Case Number : Suit 858/2000, 859/2000, RA 24/2001, 23/2001

Decision Date : 16 June 2001

Tribunal/Court : High Court

Coram : Lee Seiu Kin JC

Counsel Name(s) : Engelin Teh SC and Thomas Sim (Engelin Teh & Partners) for the plaintiffs; Philip
Fong and Melanie Ho (Harry Elias Partnership) for the defendants in both suits

Parties : De Souza Tay & Goh (suing as a firm) — Singapore Press Holdings Ltd

Tort  – Defamation  – Libel  – Natural and ordinary meaning  – Innuendos meaning  – Applicable
principles  – Whether words and graphics of article defamatory in their natural and ordinary meaning
 – Whether words and graphics of article defamatory in their innuendos 

: The plaintiffs are a partnership carrying on business as a law firm. The partners in the plaintiffs are
David De Souza, Cedric Tay Yat Hock and Goh Kok Yeow. The defendants in Suit 858/2000 are the
owners of The Straits Times (`TST`), the principal daily English newspaper in Singapore. The
defendant in Suit 859/2000 is a journalist with TST.

In these actions, the plaintiffs claim damages from both defendants for libel in respect of the
publication of an article (`the Article`) which appeared in the 27 September 2000 edition of TST. The
plaintiffs assert that the words, together with the photographs and graphical representations
(collectively called `the graphic`) of the Article are, in their natural and ordinary meaning, defamatory
of the plaintiffs. The plaintiffs also assert that the said material, when read in the light of an earlier
article published in the 26 September 2000 edition of TST (`the 26 September article`), is also
defamatory of the plaintiffs in their innuendo meaning.

On 4 December 2000, the plaintiffs filed separate applications in these actions under O 14 r 12 for the
determination of:

(1) the natural and ordinary meaning; and

(2) the innuendo meaning,

of the words and the graphic of the Article.

The plaintiffs have pleaded in their statement of claim that the words and the graphic, in their natural
and ordinary meaning and/or in their innuendo meaning, meant that:

(1) the plaintiffs are participants and/or are directly or indirectly involved in the suspected illegal
and/or fraudulent activity of Lernout & Hauspie and/or its co-founders and/or its licensees which
activity is being investigated into by the United States Securities and Exchange Commission; and

(2) the plaintiffs` conduct when contacted by the defendants prior to the publication of the words,
the graphic illustration and the captioned photograph was evasive, thus lending further weight and
credence to the above allegation.

The senior assistant registrar who heard the applications below disagreed with this and held that the
27 September article was not defamatory of the plaintiffs. Consequently, he ordered the plaintiffs`
statement of claim in both actions to be struck out on the ground that there was no reasonable

Version No 0: 16 Jun 2001 (00:00 hrs)



cause of action against the defendants in both actions and accordingly dismissed those actions.

Before me, the plaintiffs appealed against the whole of that decision.

The 27 September article

The subject matter of these actions was published in the `Money` section of the 27 September 2000
edition of TST, at p 88. The Article can be divided into two parts: (1) the words; and (2) the graphic.
Together they cover 32%, or almost a third, of the entire page. The graphic appears at the top of
the Article. It comprises a flow chart indicating transactions between a number of companies with
accompanying words and a photograph that appears to be the name plate of the plaintiffs` office.
The words of the Article comprise a headline in large bold print, a sub-headline in medium bold print
and the text of the Article.

The principal subject of the Article is a Belgian company known as Lernout & Hauspie (`L&H`). The
following self-explanatory description is found on its internet home page:

Lernout & Hauspie is the world`s leading provider of speech and language
technology products, solutions, and services to businesses and individuals
worldwide. It is our mission to break down language barriers through advanced
translation technology and to enable people to interact by voice-in any
language-with the machines that empower them. Through such enhanced
communication, we believe people will lead richer, more fulfilling lives.

The graphic itself has a headline and it proclaims `Belgian-Singapore Connection`. This is followed by
a flowchart which indicates a circular flow of transactions between various entities inside four boxes.
Beginning with the principal subject, the first box states as follows:

Lernout & Hauspie (L&H)

Belgian maker of Speech recognition software.

Listed on Nasdaq. Asia-Pacific HQ in Singapore

An arrow emanates from this box towards the second box which states as follows:

L&H co-founders Messrs Lernout & Hauspie

are among the investors who started FLV Fund.

A second arrow emanates from this box to the third box which says:

FLV Fund

Listed in Brussels

Version No 0: 16 Jun 2001 (00:00 hrs)



A third arrow emanates from this box to the fourth box which states:

15 Singapore registered companies

Accompanying this third arrow are the following words:

Paid millions last year for stakes in some companies. Sold the stakes months
later to a South Korean company.

These words would be understood to mean that FLV Fund had, in the previous year, paid the
`millions` for stakes in the 15 Singapore-registered companies which it subsequently sold to a South
Korean company.

From the fourth box, a fourth arrow emanates towards the first box with the following words next to
it:

Pays US$57 million, boosting L&H`s Singapore revenue from US$29,000 in 1998
to US$80.3 m last year.

These words would be understood as asserting that the 15 companies had paid out US$57m in total
to L&H, causing its revenue to rise from US$29,000 to US$80.3m the previous year.

There is a fifth arrow emanating from the first box towards the fourth box and this is accompanied by
the words: `Sells software rights`. This would be understood to mean that the software rights were
sold by L&H to those 15 companies in consideration for the US$57m.

At the bottom of the fourth box relating to the 15 companies are the following words: `Common
address in law firm De Souza Tay & Goh in Shenton Way`. Underneath those words is the photograph
of what appears to be the name plate of the plaintiffs` office.

Finally, at the bottom left corner of the graphic are the following words in bold print:

FLV FUND`S INVOLVEMENT IN THE SINGAPORE COMPANIES RAISES THE
POSSIBILITY THAT L&H`S FAST SALES GROWTH MAY NOT BE ALL THAT IT
APPEARS - Asian Wall Street Journal

This would be understood to be a quote from the Asian Wall Street Journal.

Below the graphic is the headline of the Article which states, in large bold print: `L&H licensees: Two
sat on 678 boards`.

And below that is a sub-headline in smaller bold print which states:

They were directors for just a couple of weeks in many instances; the figures

Version No 0: 16 Jun 2001 (00:00 hrs)



are high but legal, says lawyer

Below all that, the text of the Article appears. I reproduce it in full below (with paragraph numbers
added for ease of reference):

1 Two of the shareholders of Lernout & Hauspie`s (L&H`s) licensees here have
been directors of a total of some 670 companies in the past few years,
according to official records.

2 The pair are Messrs Soh Leng Woon and Lee Li Ching, according to a check
with the Registry of Companies and Businesses yesterday.

3 Going by their identification numbers, both are in their mid-30s.

4 They are listed as shareholders of at least three L&H licensees in Singapore: I-
Mail, I-News and I-Office.

5 These companies are among the 15 sharing a single address in Shenton Way,
which L&H said paid it US$57 million (S$100 million) last year for rights to L&H`s
speech-recognition software.

6 They and another four also relatively unknown companies helped propel L&H`s
revenue from Singapore to US$80.3 million last year from a mere US$29,000 the
year before, making the Republic the Nasdaq-listed company`s biggest
customer.

7 L&H said it had experienced a jump in revenue from Asia. But a cloud has been
cast over this with the launch of a probe into the recent surge in its Asia sales
by the US` Securities and Exchange Commission.

8 The Asian Wall Street Journal (AWSJ) had reported the investigation which has
since been confirmed.

9 It had also said that some of these Singapore companies had in fact received
millions in investments from a venture-capital fund set up by the two L&H co-
founders.

10 In Singapore, L&H Asia-Pacific president Louis Woo, when asked about what
the 19 companies registered here did or who owned or managed them, told The
Straits Times: "I`m not familiar with the shareholders of these companies."

11 Official records show that Messrs Soh Leng Woon and Lee Li Ching have been
directors briefly - a couple of weeks in many instances - of over 500 and 178
companies respectively.

12 A lawyer said these are high figures but legal.

13 "So long as the law allows, why can`t a citizen lend his name for a fee? But
he is liable should anything go wrong in the company," he said.

Version No 0: 16 Jun 2001 (00:00 hrs)



14 It is not uncommon for people to be appointed directors to form companies
and then replaced when long-term shareholders are found.

15 Many of the 678 firms are not listed in the telephone directory, and some
could be shell companies.

16 Details on the 15 Singapore licensees of L&H`s software are hard to come
by. What is known is that they have a common registered address in a law firm
at UIC Building in Shenton Way.

17 Ms Tan Lee Chin who works in the law firm, is listed as their secretary and
director but she declined to comment when contacted by The Straits Times.

18 Attempts to reach the partners of the law firm, De Souza Tay & Goh, were
unsuccessful.

19 Other lawyers said it was common for companies to use law firms or
accountancy firms as their registered addresses.

20 Explained one: "It`s a matter of convenience. They may not be active here
and they appoint the law firm`s lawyers as company secretaries and sleeping
directors. The address is for the purpose of official correspondence and public
notices."

21 L&H has declined to say where the 15 licensee companies operate.

22 An AWSJ report quoted a L&H spokesman in Belgium saying they have
operations "in Belgium and other parts of the world".

23 But he could not provide exact addresses for the operations of any of the
companies, said the journal.

24 He also said that the journal̀ s report had raised doubts unfairly about
whether the start-up companies had real operations. [Paragraphs are numbered
for ease of reference.]

At the last page of that edition of TST there is a reference to the Article (`the blurb`). It occupies a
small central block at the top of the page. It is placed there to attract the reader`s attention to the
Article and direct him to the relevant page. The blurb comprises (1) a colour photograph of what
appears to be the entrance to the plaintiffs` office showing their name plate; and (2) a caption which
reads as follows:

Keeping Busy

Two shareholders of Lernout & Hauspie`s licensees have been directors of 670
companies.[emsp ]PAGE 88

Version No 0: 16 Jun 2001 (00:00 hrs)



NATURAL AND ORDINARY MEANING OF THE ARTICLE

The plaintiffs pleaded that the words and the graphic of the Article have the same meaning in their
natural and ordinary meaning and innuendo meaning. I first consider the natural and ordinary meaning
of the Article. In Microsoft Corp v SM Summit Holdings [1999] 4 SLR 529 , the Court of Appeal
stated that the general principles pertaining to the determination of the natural and ordinary meaning
of words in a defamation action were well established. The court summarised these principles as
follows (at [para ]53 and 54):

53 The principles applicable in determining the natural and ordinary meaning of
the words complained of in a defamation action are well-established. The court
decides what meaning the words would have conveyed to an ordinary,
reasonable person using his general knowledge and common sense:
Jeyaretnam Joshua Benjamin v Goh Chok Tong [1984-1985] SLR 516 [1985]
1 MLJ 334 and Jeyaretnam Joshua Benjamin v Lee Kuan Yew , supra. The
test is an objective one: it is the natural and ordinary meaning as understood
by an ordinary, reasonable person, not unduly suspicious or avid for scandal.
The meaning intended by the maker of the defamatory statement is irrelevant.
Similarly, the sense in which the words were actually understood by the party
alleged to have been defamed is also irrelevant. Nor is extrinsic evidence
admissible in construing the words. The meaning must be gathered from the
words themselves and in the context of the entire passage in which they are
set out. The court is not confined to the literal or strict meaning of the words,
but takes into account what the ordinary, reasonable person may reasonably
infer from the words. The ordinary, reasonable person reads between the lines.
This court in the latter case said at pp 318-319:

`In determining the natural and ordinary meaning of the words complained of,
the sense or meaning intended by the appellant is irrelevant. Nor for such
purpose is the sense or meaning in which the words were understood by the
respondent relevant. Nor is extrinsic evidence admissible in construing the
words. The meaning must be gathered from the words themselves and in the
context of the entire speech made by the appellant on that occasion. It is the
natural and ordinary meaning as understood by reasonable members of the
audience at the Bedok car park on that evening using their general knowledge
and common sense. Such meaning is not confined to a literal or strict meaning
of the words, but includes any references or implications which could
reasonably be drawn by such persons ...`

54 Lord Reid said in the oft-cited case of Rubber Improvement Ltd v Daily
Telegraph Ltd [1964] AC 234 at p 258:

`What the ordinary man would infer without special knowledge has generally
been called the natural and ordinary meaning of the words. But that expression
is rather misleading in that it conceals the fact that there are two elements in
it. Sometimes it is not necessary to go beyond the words themselves, as where
the plaintiff has been called a thief or a murderer. But more often the sting is
not so much in the words themselves as in what the ordinary man will infer
from them, and that is also part of their natural and ordinary meaning. Here
there would be nothing libellous in saying that an inquiry into the appellants`
affairs was proceeding: the inquiry might be by a statistician or other expert.

Version No 0: 16 Jun 2001 (00:00 hrs)

SLR:1999:4:529:
SLR:1984-1985::516:
MLJ:1985:1:334:


The sting is in inferences drawn from the fact that it is the fraud squad which is
making the inquiry. What those inferences should be is ultimately a question for
the jury, but the trial judge has an important duty to perform ...`

This passage has time and again been approved by our courts and also by this
court: see Goh Chok Tong v Jeyaretnam Joshua Benjamin and another
action [1998] 3 SLR 337 at p 346. In that case, this court also held that, in
considering the inferences to be drawn, it is relevant to bear in mind the
observations made by the English Court of Appeal in Skuse v Granada
Television Ltd [1996] EMLR 278 at p 285:

`...

(2) The hypothetical reasonable reader [or viewer] is not naïve but he is not
unduly suspicious. He can read between the lines. He can read in an implication
more readily than a lawyer, and may indulge in a certain amount of loose
thinking. But he must be treated as being a man who is not avid for scandal and
someone who does not, and should not, select one bad meaning where other
non-defamatory meanings are available.

...

(3) While limiting its attention to what the defendant has actually said or
written, the court should be cautious of an over-elaborate analysis of the
material in issue. We were reminded of Diplock LJ`s cautionary words in Slim v
Daily Telegraph Ltd [1968] 2 QB 157 at p 171: "... In the present case, we
must remind ourselves that this was a factual programme, likely to appeal
primarily to a seriously minded section of television viewers, but it was a
programme which, even if watched continuously, would have been seen only
once by viewers, many of whom may have switched on for entertainment. Its
audience would not have given it the analytical attention of a lawyer to the
meaning of a document, an auditor to the interpretation of accounts, or an
academic to the content of a learned article. In deciding what impression the
material complained of would have been likely to have on the hypothetical
reasonable viewer we are entitled (if not bound) to have regard to the
impression it made on us."`

From the foregoing the following general principles for determining the natural and ordinary meaning of
words in a defamation action may be distilled:

(1) It is an objective test involving the determination of the meaning that would be conveyed by the
words to an ordinary, reasonable person:

(a) using his general knowledge and common sense;

(b) who is not unduly suspicious or avid for scandal.

Version No 0: 16 Jun 2001 (00:00 hrs)

SLR:1998:3:337:


(2) The following considerations are irrelevant:

(a) the meaning intended by the maker of the statement; and

(b) the sense in which the words were understood by the plaintiff.

(3) Extrinsic evidence is not admissible in construing the meaning of the words.

(4) The nature of the audience is to be taken into account.

There are of course specific principles formulated for various circumstances that have arisen in the
authorities and these will be considered in the analysis below.

In the Article, the direct references to the plaintiffs are as follows:

(i) Three statements, one in the graphic and two at paras 5 and 16 of the text (read with paras 17
and 18), that the 15 Singapore-registered companies involved in the matter have a common address
in the plaintiffs` premises at Shenton Way.

(ii) One of the plaintiffs` employees, Ms Tan Lee Chin, is the secretary and director of the 15
companies. She declined to comment when contacted by TST (para 17).

(iii) Attempts by TST to reach the partners of the plaintiffs were unsuccessful (para 18).

As for the blurb, there is no reference to the plaintiffs in the caption, but the photograph shows the
name plate of the firm. However, the combination of the size and font of the letters and the lack of
contrast in the photograph, the name is not easily made out at a glance.

The literal meaning of the direct references to the plaintiffs in the Article are clearly not defamatory.
Neither is it the plaintiffs` case that they are. Instead, they rely on the inferences that may be
drawn from the words and graphic of the Article. The plaintiffs agree with the defendants that the
main focus of the Article is the investigation mounted by the United States Securities and Exchange
Commission (`the SEC`) into the suspected criminal activities of L&H and their licensees. However,
the plaintiffs argue that the effect of the Article is to suggest an insidious link or connection between
the plaintiffs and such criminal activities and in the process they were ` tarred by the same brush
`.

It is therefore necessary to first consider what this brush has tarred in respect of the villain of the
piece, L&H. The bold headline is the first thing that catches one`s attention. It states `L&H
licensees: Two sat on 678 boards`. From there one would either glance at the graphic immediately
above it, or the sub-headline below it. The message conveyed by the graphic and the sub-headline is
that L&H had channelled their funds, via an incestuous network of companies, back to themselves
disguised as sales of their software. In this manner, L&H had fraudulently boosted their revenue from
such sales in a single year from a minuscule US$29,000 to US$80.3m. Proceeding to the text, paras 1
to 6 describe how two of the shareholders of three of L&H`s licensees in Singapore had been
directors of some 670 companies in the past few years. Those three licensees shared the same
`address` in Shenton Way as 15 other companies that had paid L&H US$57m in 1999 for their
software. Together with four other obscure companies, they accounted for the US$80.3m revenue
that L&H reported receiving in that year. Paragraphs 7 and 8 state that the SEC had launched a
probe into this surge in sales and therefore ` a cloud has been cast ` over the matter. The remaining
paragraphs provide further details of the story, alternatively highlighting the unusual nature of the

Version No 0: 16 Jun 2001 (00:00 hrs)



arrangement and quoting from lawyers who said that such arrangements were not unusual.

The first question is whether the Article is defamatory of L&H. A statement that a person is under
investigation by an enforcement agency is not capable of meaning that such person is guilty of the
crime being investigated, but it may bear the defamatory meaning that the person is under suspicion
or that there are reasonable grounds for suspicion: Lewis v Daily Telegraph [1964] AC 234[1963] 2
All ER 151. In the present case, there is a reference to a probe by the SEC which is described as
casting a cloud over the jump in revenue. Added to this is the emphasis in the Article on the fact that
two individuals had acted as directors of 678 companies, many of which appear to be shell companies.
These two individuals are in turn linked to 15 companies with the same `address` which had paid L&H
US$57m for software licences. I would conclude that the Article would be interpreted by the ordinary,
reasonable reader to mean that L&H had used these companies to manipulate financial transactions to
create the impression that they had achieved a high sales turnover in 1999 and were therefore guilty
of fraudulent conduct. At the very least, the Article is defamatory of L&H in that it means that there
are reasonable grounds for suspicion that they are guilty of fraud.

I next have to determine whether there is anything in the Article that would reasonably suggest that
the plaintiffs had anything to do with such fraudulent practices. The plaintiffs argue that the link is in
the mention that the 15 Singapore licensees have a ` common address ` in the plaintiffs` office.
Further, the Article mentioned that one of the plaintiffs` employees, Ms Tan Lee Chin who was the
secretary and director of the 15 companies, had declined to comment when contacted by TST and
that attempts to reach the partners of the firm were unsuccessful. These give the impression that
the plaintiffs were being evasive and deliberately avoided contact, thereby indicating they had
something to hide. Counsel for the plaintiffs then stated that the reports of evasiveness were not
true and he gave reasons for saying that. However, as this has absolutely no relevance in respect of
the determination of the natural and ordinary meaning of the Article I need not deal with those
reasons. Additionally, the plaintiffs contend that the photograph in the blurb at the back page further
links the plaintiffs to the allegations against L&H.

The defendants submit firstly that the Article did not contain anything that was defamatory of the
plaintiffs. They submit that even if there were parts of the Article that could singly or collectively
cast the plaintiffs in a bad light, the bane in those parts were neutralised by the antidote in other
parts. In particular the defendants point out that in paras 12, 13 and 14, some lawyers were quoted
who said that the holding of a large number of directorships was legal and a common practice. Also in
paras 19 and 20 other lawyers were quoted as saying that it was common for companies to use law
firms or accountancy firms as their registered addresses as a matter of convenience.

In my opinion the natural and ordinary meaning of the Article is not any of the two meanings pleaded
in the statement of claim. Neither does it contain any lesser defamatory meaning. In coming to this
conclusion, I have borne in mind the principles summarised by the Court of Appeal in Microsoft Corp v
SM Summit Holdings (supra). While I have arrived at this determination from reading the Article as a
whole, the following points were relevant:

(1) a reasonable reader would not think that there is anything wrong with a law firm permitting its
address to be used as the registered office of a large number of companies;

(2) this is especially so in the light of the remarks quoted from lawyers that such a practice was legal
and that it was commonly done;

(3) a reasonable person would not associate the law firm with the operations of the companies;

Version No 0: 16 Jun 2001 (00:00 hrs)



(4) the reference to the plaintiffs` employee, Ms Tan Lay Chin, being the secretary and director of 15
of the companies and declining to comment when contacted by TST does not necessarily mean that
she was being evasive. In the context of the Article, especially the statement of the lawyer at para
14 of the Article (that interim directors are often appointed), a reasonable person would not infer any
connection between Ms Tan, who is merely described as an employee, and the nefarious activities of
those companies;

(5) similarly, in respect of para 18 of the Article, the fact that TST had made unsuccessful attempts
to reach the partners of the firm need not necessarily have a defamatory meaning and in the context
of the Article cannot reasonably be construed to have such a meaning. If the partners had been
reached but declined comment, that could have given a different picture. But it would not be
reasonable for a reader to infer that the partners had been evasive merely because TST had not been
successful in contacting them.

INNUENDO MEANING OF THE ARTICLE

The plaintiffs next rely on innuendo (or `true` or `legal̀  innuendo). The basis for this is an article
published the previous day (`the 26 September article`), of which the Article is a follow-up. The 26
September article is found at p 70 of that edition and states as follows (with paragraph numbers
added):

US regulator`s probe may lead to Singapore

15 companies sharing a local address pay $100m to Belgian firm, whose surge in
Asian sales sparks scrutiny

1 A BELGIAN software company, Lernout & Hauspie Speech Products (L&H), was
paid a whopping US$57 million (S$100 million) by 15 companies whose official
address is a law firm in Shenton Way.

2 This sum totalled nearly 17 per cent of the global revenues of the speech-
recognition software company.

3 It was payment for licensing rights to its software, says L&H.

4 In fact, revenue from Singapore and other parts of Asia boosted the
company`s sales - which grew more than 60 per cent last year.

5 Singapore, in particular, saw turnover jumping from a lowly US$29,000 the
year before to US$80.3 million, making the Republic the company`s biggest
customer.

6 However, the figures have drawn the attention of US regulators.

7 The Asian Wall Street Journal (AWSJ) has reported that the Securities and
Exchange Commission (SEC) is looking into the recent surge in Nasdaq-listed
L&H`s South-east Asian sales.

8 Yesterday, the business daily said nearly all of L&H`s revenue in Singapore
came from the 15 companies and another four with a common address in

Version No 0: 16 Jun 2001 (00:00 hrs)



Geylang.

9 The paper`s latest report is a follow-up to its earlier disclosures about L&H, a
global leader in speech and linguistic technologies with its Asia-Pacific
headquarters at the International Business Park in Jurong East.

10 Responding to the AWSJ article, L&H Asia-Pacific president Louis Woo told The
Straits Times that the 15 companies did pay the US$57 million to the company.

11 However, he declined to provide details about them.

12 "You should talk to them about it. As far as we are concerned, they are our
customers," said Dr Woo.

13 The documents filed with the Registry of Companies named a Ms Tan Lee
Chin at the Shenton Way law firm as their secretary and director.

14 She was not available for an interview.

15 And when reached by telephone yesterday, she would say only, "I have
nothing to say."

16 The partners of the law firm were not available for comment.

17 The other officer of the companies is a Belgian national with a Belgium
address.

18 AWSJ said nearly all the 19 companies were launched last year.

19 Eight of them had financial ties to a Belgian venture-capital fund that was
linked closely to L&H.

20 The FLV Fund, which was set up by a group of investors including Messrs
Lernout and Hauspie, last year paid millions for 49 per cent stakes in some of
the Singapore companies.

21 Said the AWSJ: "FLV Fund`s involvement in the Singapore companies raises
the possibility that L&H`s fast sales growth may not be all that it appears."

22 Dr Woo told The Straits Times he reserved comment on the article as the
SEC probe was in progress.

23 But he insisted: "The bottom line is that the fundamentals of L&H are there
and we are doing the right things."

24 Also, the company had commissioned an independent audit of its worldwide
operations and this would be completed soon.

25 "I believe we will be vindicated," he said.

26 L&H chief executive Gaston Bastiaens has resigned.

Version No 0: 16 Jun 2001 (00:00 hrs)



27 In Belgium, new chief executive John Duerden said last week that L&H would
cooperate fully with the SEC in its probe.

28 Meanwhile, Reuters reported yesterday that shares in the FLV Fund fell
sharply on the Brussels-based Easdaq market amid concern about the fund`s
exposure to L&H.

29 The fund, which said 31 of its 52 portfolio companies made use of L&H
technology, plummeted 57 per cent to an all-time low of US$5.25 before
recovering slightly to US$8.40.

30 It released a statement yesterday, saying that the "commotion" caused by
a story in the Europe edition of the Wall Street Journal had not affected the
value of its portfolio or the operations of the fund.

31 L&H itself was 9.06 per cent lower at a mid-price US$14.18 on Easdaq.

Apart from paras 14 to 16, there is substantively no additional information in the 26 September
article. If it is also defamatory of L&H, it does not add much to the damage done by the Article
published the following day. Paragraph 14 states that Ms Tan (named in the previous paragraph as
the secretary and director of the 15 companies) was not available for an interview. Paragraph 15
goes on to say that when reached by telephone, she said that she had nothing to say. Paragraph 16
states that the partners of the law firm were not available for comment. However, the same
information is repeated in the Article, the only significant difference being that the 26 September
article quoted Ms Tan as saying ` I have nothing to say `.

Counsel for the plaintiffs argued that such a statement in the circumstances raises the inference that
Ms Tan had something to hide in respect of the 15 companies. Counsel further submitted that the
statement in para 16 that the partners of the law firm were not available for comment implies that
they were evasive about the matter. A person who had read the 26 September article would
therefore have this background information and upon reading the Article the following day, which
identifies the plaintiffs as the law firm in question, would form the view that they were involved,
directly or indirectly in the matter.

I agree that the statement in para 15 quoting Ms Tan as saying that she had nothing to say, read in
conjunction with para 16 that the partners of the firm were not available for comment, does in the
context of the 26 September article, raise an inference that Ms Tan and the partners had something
to hide. However, as I have described above, the Article contained quotes from lawyers who had
stated that it was common for people to be appointed directors of a large number of companies and
to act as interim directors. The Article had also said that it was common, and a matter of
convenience, for companies to use law firms or accountancy firms as their registered office. The
Article stated that a lawyer explained that such addresses are for the purpose of official
correspondence and public notices.

In Charleston v News Group Newspapers [1995] 2 AC 65[1995] 2 All ER 313, the House of Lords
held that where a publication is not defamatory if considered as a whole, the plaintiff cannot succeed
([1995] 2 AC 65 at 69; [1995] 2 All ER 313 at 315-316):

... on the ground that some readers will have read part only of the published

Version No 0: 16 Jun 2001 (00:00 hrs)



matter and that this part, considered in isolation, is capable of bearing a
defamatory meaning.

In arriving at this conclusion, Lord Bridge of Harwich said ([1995] 2 AC 65 at 70-71; [1995] 2 All ER
313 at 316-317) that there was:

... a long and unbroken line of authority the effect of which is accurately
summarised in Duncan & Neill on Defamation, 2nd ed. (1983), p. 13, para.
4.11 as follows:

`In order to determine the natural and ordinary meaning of the words of which
the plaintiff complains it is necessary to take into account the context in which
the words were used and the mode of publication. Thus a plaintiff cannot select
an isolated passage in an article and complain of that alone if other parts of the
article throw a different light on that passage.`

The locus classicus is a passage from the judgment of Alderson B. in Chalmers
v. Payne (Unreported) , who said:

`But the question here is, whether the matter be slanderous or not, which is a
question for the jury; who are to take the whole together, and say whether the
result of the whole is calculated to injure the plaintiff`s character. In one part
of this publication, something disreputable to the plaintiff is stated, but that is
removed by the conclusion; the bane and antidote must be taken together.`

This passage has been so often quoted that it has become almost conventional
jargon among libel lawyers to speak of the bane and the antidote. It is often a
debatable question which the jury must resolve whether the antidote is
effective to neutralise the bane and in determining this question the jury may
certainly consider the mode of publication and the relative prominence given to
different parts of it. I can well envisage also that questions might arise in some
circumstances as to whether different items of published material relating to
the same subject matter were sufficiently closely connected as to be regarded
as a single publication. But no such questions arise in the instant case ...

Thus it is necessary to examine the Article as a whole and in the context in which the words were
used. If there is anything in a part of it that is, of itself, defamatory of the plaintiffs, one must
consider whether there is anything elsewhere that would put the Article in such a perspective that a
reasonable reader would not reach the conclusion that it is defamatory of them. In the present case I
have to consider the Article in its entirety, together with the information available to the person who
has also read the 26 September article. Considering the matter from that perspective, I conclude that
the antidote in the Article would clearly remove any bane carried by the innuendo in the 26
September article.

Conclusion

In conclusion, I would hold that both the natural and ordinary meaning of the Article and its innuendo
meaning based on the 26 September article are not defamatory of the plaintiffs. Accordingly their

Version No 0: 16 Jun 2001 (00:00 hrs)



appeals are dismissed. I will hear counsel on the question of costs.

Outcome:

Appeals dismissed.

Copyright © Government of Singapore.

Version No 0: 16 Jun 2001 (00:00 hrs)


	De Souza Tay & Goh (suing as a firm) v Singapore Press Holdings Ltd and another action [2001] SGHC 134

